top of page
  • Foto del escritorLaura Lascorz

#10 Ирена

Actualizado: 17 nov 2019


Aquesta és la Irena, té 25 anys, va estudiar Empresarials i Turisme i és una de les millors guies que he trobat al llarg del viatge. I podria dir que, en general, de tots els que he fet. M'encanta arribar a una ciutat i fer un d'aquests Free Walking Tours perquè et posen en context tant històricament com geogràfica.

De la Irena puc afirmar que és una persona feliç i enamorada de la seua feina. Li encanta treure els turistes a passeig, ensenyar-los els raconets més bonics i autèntics de la seua ciutat natal, Skopje, i parlar-hi no només de la història de Macedònia o d'Skopje, si no de qualsevol tema. És molt oberta.

Quan li vaig demanar que m'expliqués alguna cosa que li hagués passat a la vida pel fet de ser dona, es va referir sens dubte a la seua feina. Em va dir que el sector turístic a Macedònia és en un 80 % masculí i que, per tant, cada cop que es presenta ella com a guia veu les cares de sorpresa de la gent! Però, feliç com és, de seguida hi treu ferro amb alguna broma i una rialla i tot es posa al seu lloc.

Em va contar que un cop va anar a recollir algú a l'aeroport i malgrat que portava el nom de la persona escrit en un cartell ben gros, l'home seguia buscant la persona que l'havia de rebre. Al final, s'hi va haver d'atansar ella i ensenyar-li l'acreditació oficial! Aleshores, tot rient, li va dir: "No t'esperaves que fos una dona, oi? Tranquil, que no en tindràs cap queixa!" I l'home va reaccionar bé, amb un bon somriure i començant de 0 amb la seua guia.

El fet de treballar en un sector tan masculí fa que cada cop que hi ha una formació, es trobi amb molts homes mentre que ella és l'única dona. Tanmateix, diu que això no la incomoda, ans al contrari. Ha après a fer-se notar i a fer-se valer. Pensa que tot plegat ha fet que ella sigui més caparruda: per exemple, quan cal carregar alguna cosa pesada i li ofereixen de carregar-ho ells pel fet de ser dona, sempre s'hi nega i contesta que ella també té mans i força per fer-ho. Sempre present aquesta autonomia i independència davant la vida: ajuda'm perquè em cal, no perquè creus que sóc més feble.

Una última dada que em va aportar i que em va semblar força interessant és que, a nivell educatiu superior, hi ha una majoria de dones aclaparadora -fins i tot a les ciències, excepte a les carreres relacionades amb les noves tecnologies-, en canvi els números es reverteixen a nivell laboral.

60 visualizaciones0 comentarios

Entradas Recientes

Ver todo

#9 Fatma

#8 Marina

bottom of page